Followers

Thursday 12 April 2012

CORRUPTION.? mende tu.??~ Pls read more then =)

Assalamualaikum Bloggers & Readers =)


Jom baca.!!


     CORRUPTION.? do u know what is corruption.??~ In malay word is RASUAH..terang lagi jelas bukan?.. Sana sini rasuah berlaku..kadang kadang depan mata kita je kan..tapi,apa yang kita buat.? sekadar melihat saja ia berlaku dan biarkan ia berleluasa...mana TANGGUNGJAWAB kita.?? kenapa tidak kita sama sama banteras  RASUAH.?? so,please la wake up.!! kalau korang rasa ada unsur unsur rasuah yg blaku sekitar korang,pls make a report kpd SPRM ( Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ).. report je pn..tak susah kot..kan..kan kan.. =) Yuk,kita tunjukkan kesedaran kita kawan kawan.!!
 * macam sedang berkempen kan..wee~

    Please read more =)


 Teori rasuah: Kuasa+peluang-integriti= rasuah.


Jika kita tiada kuasa, so camne org nak rasuah kita kan. Cth; tiba2 kita g tahan org naik motor x pakai helmet then minta duit kat dia. Kalau dia x bg duit kita nak tangkap dia. So sebabkan tiada kuasa so x berlaku rasuah.

Kedua: Jika ada kuasa dan ada peluang barulah boleh jadi rasuah. Maksudnya sebagai cth bila seorang pegawai kerajaan diberi tawaran sejumlah wang dan tiada pengawasan. Erti kata lain "line clear".. So kalo x ada peluang means x berlaku rasuah.

Ketiga: Berkenaan integriti. Jika seseorang tu ada kuasa dan peluang untuk menerima/ memberi rasuah, tapi dalam diri dia juga ada integriti, so rasuah juga xkan berlaku. Ia boleh berlaku hanya sekiranya seseorang itu tiada integriti. Bila cukup elemen2 ni baru rasuah berlaku.

Tapi kalo contohnya kita sebagai pelajar, minta kawan kita tolong siapkan assignment, kemudian kita bayar duit kat dia. Ia x d anggap rasuah. Tapi dari segi moralitinya ianya x beretika. Ia menjurus ke arah perbuatan rasuah.

Apa2 yang kita lakukan untuk mencapai kepentingan diri kita so dianggap salah. Walaupun ianya bukan rasuah, tapi ia melambangkan integriti diri kita. Jika kita tiada integriti sudah pasti tiada jati diri dan hilang pedoman diri.. =)

Jadi kita perlu bentuk dan tanamkan integriti dan kejujuran dalam diri sebagai bekalan d masa hadapan.

Dipetik dari SPR IPT~
( my senior: hidayat)~

     So, mcmna.? da baca.? korang dialu alukan tinggalkan komen ataupun pendapat korang disini tentang RASUAH.apa pendapat korang kadar jenayah rasuah di negara kita sendiri..? leave ur comment here.

    Sebarang persoalan berhubung rasuah,bolehlah ajukan di laman rasmi kami di facebook : USIM Anti-Corruption Secretariat. InshaAllah we'll answer ur question.

Together we eradicate CORRUPTION.!!~
 bersama Sprm, Aspera ( Alumni Sekretariat Pencegahan Rasuah ) & seluruh Spr Ipt di AKM,Langkawi =)
 Sekretariat Pencegahan Rasuah Universiti Sains Islam Malaysia ( USIM Anti Corruption Secretariat ) bersama Puan Zainab (pegawai SPRM Negeri Sembilan )
 SPR USIM & SPR UTEM.
Bersama sama kita '' GANYANG RASUAH ''!! Ayuh laporkan rasuah yang berlaku di sekeliling anda.!~









10 comments:

  1. ad gmbr kite la... like2.. ;-)

    ReplyDelete
  2. ni mesti aizat ni..!hee..selongkar balik,jumpa gmbr ni..hee~
    tetibe an,ada org tu dtg nk bgmbr dgn spr usim.wee~

    ReplyDelete
  3. Woa~ serious! *like*

    Agree dengan statement dalam entri nih. Kalau takde kuasa, peluang dan wujudnya integriti, maka tak akan wujud corruption. Tapi tu la, macam api yang perlukan oksigen, haba, dan bahan bakar, rasuah ni senang jer nak jadi. One way or another kita kena perangi jgak rasuah nih.

    Fight the corruption, save our nation!
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee..thanxx en.miziey :) jomjom fight corruption..!!
      hurm..ingtkn org tak baca entri sal rasuah ni..huhu.. :D

      Delete
  4. corruption.. a new word for me.. hihihi..

    yeayyhh.. say no to RASUAH !! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. good.!keep it up dear :)..u get new knowledge.!hee~

      yeaaahhhh...NO NO NO CORRUPTION.!! jom sama sama GANYANG RASUAH.~ HEE~

      Delete
  5. da follow da ny...^-^v

    ReplyDelete
  6. sape ye nih...wahai Anonymous.? btw,thanx :)

    ReplyDelete
  7. hee...knal husna t0rijan x?? (^-^)v hik3...

    ReplyDelete